Tweelingen en school: overgang naar groep 3 2


Wat moet je als tweelingouder doen als de school aangeeft dat het ene kind wel door mag naar groep 3 en het andere kind niet? Is het daadwerkelijk zo dat de verschillen tussen de kinderen zo groot zijn dat deze splitsing noodzakelijk is? En wat betekent dit voor de kinderen?


Laat een reactie achter bij suzanne Reactie annuleren

2 Gedachten over “Tweelingen en school: overgang naar groep 3

  • Jolanda Joling

    Ik zit op dit moment met een vergelijkbaar probleem, mijn dochter sociaal emotioneel heel ver mag zeker naar groep 3, mijn zoontje vinden ze sociaal emotioneel niet ver genoeg ontwikkeld. Hij heeft echter een bloedhekel aan knutselen en wil heel graag naar groep 3 samen met zijn zusje want hij wil vooruit zegt hij. Hij mist voor al structuur en kan zich nog niet 20 minuten concentreren. Thuis laat hij echter zien aan mij dat hij kan rekenen en taal is hij ook erg vooruit gegaan alleen de cito laat dit nog niet zien. Hij is wel erg intelligent dat zien de juffen wel en hij laat het pas zien als hij iets helemaal beheerst. Een perfectionist. Ik ben bang dat hij het als falen zal zien wanneer hij niet met zijn zus nar groep 3 mag. Ook willen zij hen scheiden terwijl zij in de klas nauwelijks met elkaar optrekken, maar zij vinden het wel fijn om samen in elkaars omgeving te zijn. Hoe kan ik interne begeleiding nu toch overtuigen van mijn gevoel. Iedereen om mij heen zegt me je moet Joris niet in groep 2 laten want dan gaat hij zich dood vervelen na de herfstvakantie. Hij is wel een vroege leerling van oktober. Heb je nog tips.

  • suzanne Post auteur

    Wat ik in je verhaal terug lees, is dat jij geen reden ziet om Joris langer te laten kleuteren. Dat zou ik dan ook niet doen. Als hij interesse heeft in lezen en rekenen en als hij zelf aangeeft dat hij naar groep 3 wil, dan is er ook geen reden om hieraan te twijfelen. Wat betreft de sociale ontwikkeling; dit is geen goede graadmeter voor het ontwikkelingsniveau van een kind, los van het feit dat het weinig objectief is. In jouw geval raad ik aan niet accoord te gaan met de scheiding van je tweeling. In gesprek met de IB-er kun je aangeven dat je je zoon graag het voordeel van de twijfel wilt geven (en niet het nadeel…) en je kunt ook aangeven dat onderzoek heeft aangetoond dat tweelingen die bij elkaar in de klas zitten het de eerste jaren op school beter doen dan gescheiden tweelingen. Omgekeerd: er is geen goed argument om ze nu te scheiden.

    De onderzoeken van de afgelopen jaren zeggen allemaal: hanteer een flexibel beleid en overleg met ouders wat de beste keuze is. Een goed artikel om uit te printen voor school vind je hier: http://www.twinsvideoblog.nl/wp-content/uploads/2013/02/jrg39-maart2012-Lagerweij-Tweelingennaarschool-Samenofapart.pdf

    Succes!
    Suzanne