Hoe kun je het gedrag van je tweeling beinvloeden?


‘Op 16 april 2009 werden wij de trotste ouders van een eeieiige meisjestweeling. We hadden toen al een zoontje van 2 en half jaar die een maandje later voor het eerst naar de kleuterschool ging. Na een goede zwangerschap en een natuurlijke bevalling die ingeleid werd op 36 en halve week zwangerschap kwamen onze meiden ter wereld. Om de waarheid te zeggen hebben we het eerste 6 maanden wel zwaar gehad qua voedingen en weinig slaap maar voor de rest tot de leeftijd van anderhalf jaar ging het heel gemakkelijk.

Maar eens anderhalf werden het echt drukke peuters.  Ze zijn nu bijna 4 jaar oud en doen gewoon wat ze willen. Op school zijn ze volgens de juf zeer flink maar eens thuis begint het , na 1 uur dat ze thuis zijn kijk ik eerlijk gezegd al uit naar bedtijd. Ze zijn zeer druk, eisen gewoon alle aandacht en het lijkt wel of ze me gewoon niet horen
wil ik dan de één straffen dan maakt die een hele heisa en blijft gewoon huilen en het andere komt dan nog eens haar ongenoegen uiten tegen mama of papa omdat we haar zusje gestraft hebben. Het lijkt wel alsof we hen gewoon niet gestraft krijgen terwijl we al een ouder zoontje hebben waar alles gewoon prima mee verloopt.

Ik lijk ook niet echt een goede strafmethode te vinden. Zet ik ze in de hoek dan gaan ze gewoon zitten of zingen of met de zus praten, zet ik ze op de kamer dan gaat ze spelen of gewoon slapen. Ze vinden altijd wel een manier om er het beste van te maken. Ook op het gevoel ingaan helpt niet (bij mijn zoontje bv zeg ik gewoon van mama is heel erg verdrietig en hij is er al niet goed van). Ik heb het gevoel dat zij zich echt sterker dan ons voelen met hun tweetjes.

Begrijp me niet verkeerd, het zijn mijn prinsesjes en ik hou ontzettend van ze. Maar het zou leuk zijn als ik ook echt kon zeggen dat ik van ze geniet en niet dat het iedere dag eerder als een strijd aanvoelt. Het is gewoon niet leuk om bijna altijd boos te moeten zijn (voel me daar echt niet goed bij), het vreet ook aan me.

Alvast bedankt om mijn verhaal al maar aan te horen en hopelijk kom jij met een gouden tip, want die kunnen we wel gebruiken’.

 

Ik heb jullie verhaal gelezen en ik begrijp heel goed waar jullie tegenaan lopen. Zo te lezen zijn jullie dochters zeer sterk op elkaar gericht. Ze zullen veel steun vinden bij elkaar, maar in de opvoeding kan dat best lastig zijn. Het is inderdaad niet leuk om je kinderen te moeten straffen ten einde hun gedrag te beinvloeden, maar soms ontkom je daar niet aan. Ik wil graag met je meedenken over andere manieren om het gedrag van jullie tweeling bij te sturen.

Max en Porter

Sommige tweelingen zijn zo sterk op elkaar gericht dat ze het moeilijk vinden om zich los van de ander te zien. Ze vormen als het ware een twee-eenheid. Ze zijn nog onvoldoende geindividualiseerd (zie artikel Individu en meerling zijn en interview over identiteit) waardoor ze het moeilijk vinden om de ander ‘met rust te laten’ en zich op een eigen activiteit te concentreren. Ze voelen zich aangesproken als de ander wordt gestraft en hebben de neiging om zich continu met de ander te bemoeien.

Het proces van loskomen van elkaar kun je proberen te beinvloeden. Het is belangrijk dat je duidelijk onderscheid maakt tussen de kinderen: spreek ze altijd apart en stimuleer aparte activiteiten. Overweeg aparte slaapkamers en maak onderscheid door ze verschillend te kleden.

Hier volgen enkele opvoedkundige tips:

  • Stel duidelijke regels en help ze hieraan herinneren. Wees consequent in het naleven van deze regels en verbind consequenties aan hun gedrag. Positief gedrag leidt tot een beloning (bijvoorbeeld een sticker op de stickerkaart) en negatief gedrag leidt tot een straf (bijvoorbeeld geen koekje krijgen).
  • Maak duidelijke afspraken. Jij als ouder bepaalt de sfeer in huis. Jij bent ‘de baas in huis’. Zijn je kinderen gezellig? Dan mogen ze samen spelen. Maken ze ruzie of houden ze zich niet aan de regels in huis? Dan spelen ze apart. En jij bepaalt dan wat ze gaan doen en waar.
  • Geef individuele aandacht. Maak bijvoorbeeld de afspraak dat je eerst met de een en daarna met de ander een spelletje gaat doen. Denk je dat ze elkaars spelletje gaan verstoren? Dan is de consequentie dat de stoorzender geen spelletje met jou mag doen.
  • Geef duidelijke feedback. Maak gebruik van een stickerkaart om positief gedrag te belonen. Kies vaste momenten op de dag waarop je de kinderen feedback geeft op hun gedrag. Eventueel kun je hier een extra beloning aan koppelen, bijvoorbeeld bij 15 stickers mag je samen met mij koekjes bakken.

Hier vind je een stickerkaart:

Stickerkaart Kat

Stickerkaart Smile

Succes!

 

 

 

Geef een reactie