Praktische tips bij slaapproblemen 1


Dit artikel is geschreven voor ouders van kinderen die moeite hebben met slapen. Er zijn kinderen die moeite hebben met inslapen en er zijn ook kinderen die regelmatig ’s nachts wakker worden en dan gaan liggen huilen. Normaal gesproken komen dit soort problemen vooral voor tijdens de eerste levensjaren.

Hier volgen enkele tips die bedoeld zijn om slaapproblemen te verhelpen en voorkomen:

Doen: zorg voor een vast dagritme. Dit maakt het zowel voor je kind als voor jezelf een stuk gemakkelijker: het vermindert stress en discussie met je kind over wanneer hij naar bed moet. Het heeft ook een rustgevende uitwerking op het gedrag van je kind. Na een rustige dag kan je kind gemakkelijker in slaap vallen, en in slaap blijven.

Niet doen: zorg ervoor dat de dagen niet gevuld zijn met teveel drukte en opwinding. Je kind heeft ook tijd nodig om nieuwe ervaringen te verwerken. Geef je kind dus gedurende de dag af en toe een rustmoment. Dit kun je doen door even samen op de bank een boekje te lezen. Of door samen aan tafel wat te drinken en te kletsen. Het is belangrijk dat een kind de opwinding van de dag zoveel mogelijk kwijtraakt voordat het naar bed gaat. Dit helpt een onrustige nacht te voorkomen.

foto4-iris-timo

Timo en Iris

Doen: neem even een moment alleen met je kind voordat hij naar bed gaat. Door je kind gericht aandacht te geven, wordt hij zich ervan bewust dat je er voor hem bent. Je kunt hierbij denken aan een rustgevende activiteit zoals samen een boekje lezen of een slaapliedje zingen.

Niet doen: besteed niet TEVEEL tijd aan het naar bed brengen van je kind. Het moet voor je kind duidelijk zijn dat hij naar bed wordt gebracht om te gaan slapen en dat het niet de bedoeling is om aandacht te blijven vragen. Sommige kinderen zijn een ster in het manipuleren van hun ouders. Daarom is het belangrijk dat je duidelijk maakt dat niet je kind degene is die bepaalt wat er gebeurt, maar jij! Geef je kind kind maximaal 10 minuten aandacht en laat het dan alleen.

Doen: maak duidelijk dat jij ‘de baas’ in huis bent. Jouw houding ten opzichte van je kind zal altijd zijn gedrag beïnvloeden. Maak dus overduidelijk dat JIJ degene bent die bepaalt wat er gebeurt. Jij als ouder weet het beste wat je kind nodig heeft.

Niet doen: sta het niet toe dat je kind zich ‘misdraagt’ bij het naar bed gaan. Als je kind de neiging heeft om er een probleem van te maken als hij naar bed moet, zul je dit direct moet stoppen. Je kind zal moeten accepteren dat jij bepaalt wat er gebeurt. Door duidelijke grenzen te stellen, help je je kind om dit te accepteren.

Doen: maak zo nodig gebruik van straffen&belonen. De beste manier om het gedrag van je kind te beinvloeden, is door middel van straffen en belonen. Straf je kind direct als het zich misdraagt. Dus als je kind hard ligt te huilen, kun je zijn favoriete knuffelbeest voor een paar minuten wegnemen. Je kunt ook het nachtlichtje uit doen, of aankondigen dit te doen als hij niet stopt met huilen. Als het kind goed geslapen heeft, kun je hem de volgende dag belonen. Je kunt bijvoorbeeld een extra boekje voorlezen als hij weer naar bed gaat.

Niet doen: schroom niet om boos te worden als je kind weigert te gaan slapen. Of in elk geval je kind streng toe te spreken. Je kind moet weten waar grenzen liggen. Een manier om dit duidelijk te maken, is door boos te worden. Of eigenlijk, doen alsof je boos bent. Maar wacht niet te lang met ‘de boze ouder spelen’. Als je dit te lang uitstelt, loop je de kans dat je echt gefrustreerd raakt. En dit wil je natuurlijk niet op je kind afreageren. Sla je kind nooit!

Doen: negeer je kind een tijdje als boos worden geen effect heeft. Soms is het goed om het gehuil van je kind even te negeren, met name tijdens de nacht. De meeste kinderen slapen binnen een week weer ’s nachts door.

Niet doen: haal je huilende kind niet uit bed. Als je kind eenmaal uit bed is gehaald, wil hij waarschijnlijk niet meer terug zijn bed in. En leg je kind niet naast jou in bed. Voor je het weet, wil hij niet meer anders…

Doen: probeer rustig te blijven. Als je het toelaat om gefrustreerd te raken, is de kans groot dat je zelf niet meer verder kunt slapen vanwege de grote hoeveelheid adrenaline die door je lijf giert.

Niet doen: vergeet niet dat er ooit een tijd komt dat je kind gaat doorslapen.

Probeer het positief te bekijken. En als dit echt niet meer lukt, koop dan dit boek:

http://www.amazon.com/Go-F-Sleep-Adam-Mansbach/dp/1617750255


Geef een reactie

Een gedachte over “Praktische tips bij slaapproblemen