Two of a kind: over de band tussen tweelingen


Tess Post weet hoe het is om een tweeling te zijn. Op haar blog Two of a kind vind je leuke interviews over de band tussen tweelingen. Ook ik werd door haar geinterviewd.

Tess en haar tweelingzus Lisa

Tess en haar tweelingzus Lisa

Bent u een eeneiige tweeling of twee-eiig tweeling? (broer of zus) en uw eigen kinderen?

Ik ben zelf deel van een twee-eiige jongen/meisje tweeling. Ik heb altijd een goede band met mijn tweelingbroer gehad. Die band was ook beduidend hechter dan de band die ik met mijn andere broer en zusjes had. Als kind speelden we veel samen, ook al had hij andere interesses omdat hij een jongen is. Op school hebben we in aparte klassen gezeten, maar de laatste jaren van de middelbare school zaten we voor bepaalde vakken wel bij elkaar in de klas. Ik kan me herinneren dat ik dat heel fijn vond.

Mijn eigen tweeling is ook twee-eiig. Dat was ook te verwachten aangezien dit erfelijk is. Mijn tweelingdochters zijn inmiddels 11 jaar oud en ze hebben nog steeds een bijzondere band met elkaar.

Heeft u een goede band met uw tweeling broer/zus? Hoe zou u deze band omschrijven?

Ik heb een hele bijzondere band met mijn tweelingbroer. Het voelt altijd vertrouwd als we elkaar zien. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat ik weet wat hij denkt en hoe hij zich voelt. Helaas woont hij de laatste jaren in het buitenland, waardoor we elkaar minder vaak zien. Maar dat heeft de band voor mij niet veranderd.

Wat was uw motivatie om u te specialiseren in opvoeding en ontwikkeling  van tweelingen?

Toen ik zo’n 12 jaar geleden zwanger raakt van mijn eigen tweeling, ontdekte ik dat er weinig goede informatie was op het gebied van de opvoeding en ontwikkeling van tweelingen. Ik volgde in die tijd de studie Pedagogische Wetenschappen aan de UvA en ik heb in het kader van mijn afstuderen onderzoek gedaan naar taalontwikkeling bij tweelingen (en een case-study bij mijn eigen tweeling gedaan). Vervolgens ben ik me verder gaan verdiepen in onderzoek bij tweelingen en toen heb ik besloten een informatie-voorziening voor tweelingouders (Twinspiratie) op te zetten. Sindsdien schrijf ik artikelen en verzorg ik workshops voor tweelingouders en professionals. In 2014 heb ik het boek Twinspiratie voor Tweelingouders geschreven.

Waar heeft u zoal onderzoek naar gedaan? Welke opvallende dingen kwam u hierbij tegen?

Behalve mijn onderzoek naar taalontwikkeling heb ik ook onderzoek gedaan naar het onderwerp ‘tweelingen en school’ en ik heb literatuurstudie gedaan met betrekking tot de sociale en emotionele ontwikkeling bij tweelingen. Ik heb me bijvoorbeeld verdiept in het onderwerp ‘individualiteitsontwikkeling’ en ‘vriendschappen’.

Wat me opviel is dat het tweeling-zijn vaak wordt gezien als een belemmering op de ontwikkeling van kinderen. Je leest vaak dat het tweeling-zijn niet teveel moet worden benadrukt en dat tweelingen zoveel mogelijk als aparte individuen moeten worden behandeld. Zo wordt vaak geadviseerd om tweelingen vooral niet hetzelfde te kleden, ze verschillende cadeau’s te geven, verjaardagsfeestjes apart te vieren, ze op verschillende clubjes te laten gaan en ze op school te scheiden. Maar hierdoor worden de onderlinge verschillen (die er altijd wel zijn) vaak overbenadrukt en zo ontneem je een tweeling de kans om te profiteren van de voordelen van tweeling-zijn; namelijk dat ze ook veel steun bij elkaar vinden.

Wat voor invloed heeft de opvoeding op de individuele ontwikkeling van een tweeling?

De invloed van het tweeling-zijn op de ontwikkeling van kinderen verschilt per tweeling en ook per kind. Het ligt heel erg aan de band die de kinderen met elkaar hebben, maar ook aan de karakters van beide kinderen. Vaak is die band bij een-eiige tweelingen (of tweelingen van hetzelfde geslacht) wat hechter. Het is voor ouders soms lastig om te bepalen hoe ze ermee om moeten omgaan als die band erg hecht is.

Hoe verdeel je als ouder het beste je aandacht over een tweeling?

Een belangrijk kenmerk van de tweelingsituatie is dat tweelingkinderen vanaf hun geboorte de aandacht van hun ouders moeten delen. Voor ouders kan het lastig zijn om de aandacht goed te verdelen, vooral als er ook nog andere kinderen in het gezin zijn. Ouders voelen zich soms schuldig, omdat ze het gevoel hebben dat ze tekort schieten. Soms vraagt het ene kind ook meer aandacht dan het andere kind. Maar ouders zijn vaak erg creatief in het vinden van oplossingen hiervoor. Bijvoorbeeld door in het weekend apart met de kinderen wat te gaan doen, of door een oppas in te schakelen. Ook is het belangrijk je goed te realiseren dat de kinderen elkaar ook aandacht geven. Het is bijzonder om te zien hoe tweelingkinderen al op zeer jonge leeftijd in elkaars behoeften kunnen voorzien, bijvoorbeeld door elkaar te troosten of afleiding te bieden.

Is het beter voor een tweeling om allebei op een andere school te zitten?

Het ligt heel erg aan de tweeling wat de beste schoolkeuze is. Over het algemeen adviseer ik ouders en basisscholen om tweelingkinderen in dezelfde klas te laten starten en pas na de kleuterjaren te bepalen of ze op school gescheiden worden. De reden hiervoor is dat de meeste tweelingkleuters nog erg aan elkaar gehecht zijn en er moeite mee hebben als ze op school direct gescheiden worden. Ik denk dat het een goed idee is om de keuze om ze al dan niet op school te scheiden te laten afhangen van de ontwikkeling die ze de eerste jaren op school doormaken. Ook zou de voorkeur van de ouders (en de kinderen zelf) een grote rol moeten spelen.

En hoe beïnvloedt dit de onderlinge band?

Het scheiden van een tweeling op school zal altijd van invloed zijn op de band die de kinderen met elkaar hebben. Voor sommige tweelingen geeft het rust als ze uit elkaar worden geplaatst, bijvoorbeeld als de onderlinge vergelijking en competitie groot is. Maar er zijn ook tweelingen die elkaar erg missen als ze op school gescheiden worden en in zo’n geval raad ik aan om ze weer bij elkaar te plaatsen.

Wat betekent het om een tweeling te zijn?

Ik denk dat de meeste tweelingen het heel fijn vinden om tweeling te zijn. Gewoon omdat het fijn is om iemand van je eigen leeftijd in de buurt te hebben om mee te spelen en natuurlijk ook omdat tweelingkinderen elkaar goed aanvoelen. De meeste tweelingkinderen zijn elkaars beste vriend. En wat is er nou fijner dan om je beste vriend iedere dag om je heen te hebben?

Als kind werd me best vaak gevraagd of het leuk was om een tweeling te zijn en dan wist ik nooit zo goed wat ik moest antwoorden. Ik zei dan altijd: “leuk hoor, maar ik heb geen idee hoe het is om geen tweeling te zijn”.

Geef een reactie